Ο πιο δημοφιλής τραγουδιστής τη δεκαετία του ’60 στο Ισραήλ ήταν ένας νεαρός Έλληνας από την Καλαμάτα.
Το καλλιτεχνικό του όνομα ήταν Aris San από το Αριστείδης Σεϊσανάς.
Σε μικρή ηλικία μετανάστευσε στο Ισραήλ και σε λίγο χρονικό διάστημα έγινε διάσημος.
Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν κατάφερε απλά να γίνει σταρ σε μικρή ηλικία αλλά το γεγονός ότι απέκτησε γρήγορα επαφές με την υψηλή κοινωνία και τον πολιτικό κόσμο του Ισραήλ. Μάλιστα ήταν στενός φίλος με τον αρχηγό του ισραηλινού στρατού,  Μοσέ Νταγιάν, ο οποίος τον βοήθησε να αποκτήσει την ισραηλινή υπηκοότητα.

Στο ίδιο τραπέζι με τον Μοσέ Νταγιάν. Ο Σαν παραχωρούσ μέρος των εσόδων του σε μια οργάνωση για τον Ισραηλινό στρατό
Στο ίδιο τραπέζι με τον Μοσέ Νταγιάν. Ο Σαν παραχωρούσε μέρος των εσόδων του σε μια οργάνωση για τον Ισραηλινό στρατό

Τα πρώτα χρόνια στην Ελλάδα

Γεννήθηκε τον Ιανουάριο του 1940 στην Καλαμάτα. Από μικρός ασχολήθηκε με τη μουσική και έπαιζε κιθάρα.
Στην εφηβεία του ήρθε στην Αθήνα και ξεκίνησε να εμφανίζεται σε ταβέρνες και νυχτερινά κέντρα. Τραγούδησε στο πλευρό της τελευταίας γυναίκας του Μανώλη Χιώτη και ηχογράφησε τα τραγούδια «Οκτώ χτυπάει το ρολόι» και «Το παράκανες Σωκράτη» με την Ρούλα Γκίκα.
Η μοναδική του συμμετοχή στον κινηματογράφο ήταν το 1956 στη ταινία «Οι τρικαδόροι της Αθήνας» με πρωταγωνιστή τον Κώστα Χατζηχρήστο.

Στη ταινία «Οι τρικαδόροι της Αθήνας» με πρωταγωνιστή τον Κώστα Χατζηχρήστο
Στη ταινία «Οι τρικαδόροι της Αθήνας» με πρωταγωνιστή τον Κώστα Χατζηχρήστο

Μετανάστης στο Ισραήλ

Το 1957 άρχισε να κάνει περιοδείες στο εξωτερικό και αποφάσισε να εγκατασταθεί στο Ισραήλ. Χωρίς να έχει πάνω του χρήματα γνώρισε Έλληνες που έμεναν μόνιμα στη χώρα και ζήτησε της βοήθειά τους.

Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του θεωρείται το Sigal
Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του θεωρείται το Sigal

Ο νεαρός Αριστείδης έπιασε δουλειά στο νυχτερινό κέντρο «Αριάννα», που ανήκε σε έναν Εβραίο από τη Θεσσαλονίκη. Άλλαξε το όνομά του σε Aris San και άρχισε να διασκευάζει τραγούδια σε ελληνικούς και εβραϊκούς στίχους.
Ήταν από τους πρώτους που χρησιμοποίησε ηλεκτρική κιθάρα στην ελληνική μουσική και έπαιζε όπως οι σολίστ του μπουζουκιού.

Ο μοναδικός ήχος της κιθάρας, η καθαρή φωνή και το εντυπωσιακό παρουσιαστικό του αρκούσαν για να γίνει ο αγαπημένος τραγουδιστής των Ισραηλινών. Ήταν ο πρώτος που κατάφερε να πουλήσει πάνω από 100.000 αντίτυπα και ο ελληνικός ήχος του έφερε επανάσταση στη μουσική του Ισραήλ.

Όπως είχε αναφέρει ο ισραηλίτης παραγωγός το 1995 στο περιοδικό Ντέφι:

«Γύρω στο ’60 ένα νέο παιδί, 17 χρονών, ήρθε απ’την Ελλάδα στο Ισραήλ ψάχνοντας για δουλειά. Ονομαζόταν Άρης Σαν και βρήκε δουλειά σ’ ένα ελληνικό κέντρο στη Χάιφα στο οποίο σύχναζαν μόνο Έλληνες Εβραίοι για ν’ακούσουν μουσική. Αυτός ο Άρης Σαν, στη διάρκεια της δεκαετίας του ’60 έκανε μια επανάσταση… Ήρθε στο Ισραήλ, τραγούδησε όλες τις ελληνικές επιτυχίες του ’60 και πολλοί Ισραηλίτες άρχισαν ν’ακούν τη μουσική του. Ξαφνικά τους άρεσε ο ήχος του μπουζουκιού.

Εμφανίστηκε στον κινηματογράφο του Ισραήλ και έκανε δεσμό με την τραγουδίστρια Aliza Azikri και απέκτησαν μια κόρη
Εμφανίστηκε στον κινηματογράφο του Ισραήλ και έκανε δεσμό με την τραγουδίστρια Aliza Azikri και απέκτησαν μια κόρη

Ο Aris San έπαιζε στην κιθάρα τα σόλα του μπουζουκιού και δημιούργησε έναν καινούργιο ήχο. Η κιθάρα γοήτευε τους νέους.
Ήταν η εποχή του Έλβις Πρίσλεϋ, του ροκ εν’ ρολ, των Σάντοους και του Κλιφ Ρίτσαρντ. Ο Άρης δημιούργησε ένα καινούργιο στυλ κι έναν νέο ήχο. Ήταν πρωτοπόρος».

Σε μερικά χρόνια ο San άνοιξε το δικό του νυχτερινό κέντρο «Ζορμπάς», στο οποίο έκαναν εμφανίσεις ο Στράτος Διονυσίου και ο Καζαντζίδης, ο οποίος μιλούσε για τον ίδιο με τα καλύτερα λόγια.
Ο San άνοιξε στο Ισραήλ νυχτερινό κέντρο με το όνομα«Ζορμπάς», στο οποίο έκαναν εμφανίσεις ο Στράτος Διονυσίου και ο Καζαντζίδης. Ο Καζαντζίδης τον εκτιμούσε ιδιαίτερα και έκανε εμφανίσεις και στο κέντρο που είχε ανοίξει στην Αμερική


Κατηγορίες για κατασκοπεία

Την περίοδο που μεσουρανούσε στο Ισραήλ, εκτός από πολλούς θαυμαστές, απέκτησε και εχθρούς.
Η κυβέρνηση τον κατηγόρησε ότι ήταν κατάσκοπος, ενώ υπήρχε ακόμα και η φήμη ότι είχε κρυμμένη κάμερα στην κιθάρα.
Οι κατηγορίες δεν αποδείχτηκαν ποτέ, αλλά πλέον το κλίμα δεν τον σήκωνε. Τέλη της δεκαετίας του ’60 παράτησε την πετυχημένη καριέρα στο Ισραήλ και μετακόμισε στην Αμερική.

Η ζωή στην Αμερική

Το 1971 άνοιξε το κλαμπ «Sirocco» στο Μανχάταν, ξύρισε το μουστάκι και έκανε νέο ξεκίνημα.
Οι Ισραηλινοί και οι Έλληνες της Νέας Υόρκης τον στήριξαν και το μαγαζί ήταν κατάμεστο.
Γρήγορα μετατράπηκε σε στέκι διάσημων ηθοποιών του Χόλιγουντ, όπως ο Τέλης Σαβάλας, ο Άντονι Κουίν και η Μελίνα Μερκούρη.
Ωστόσο, εκείνη την περίοδο η μαφία και το εμπόριο ναρκωτικών ήταν σε έξαρση. Ανάμεσα στους διάσημους θαμώνες του μαγαζιού ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μαφιόζους της Νέας Υόρκης, ο Joseph Gallo ή διαφορετικά ο «Τρελός Τζόι».

Ο Άρις Σαν άρχισε να κάνει χρήση κοκαΐνης και συνελήφθη μαζί με άντρες του Gallo πιθανόν για κατοχή ναρκωτικών.

O Aris San αγκαλιά με τον Λουίς Άρμστρονγκ
O Aris San αγκαλιά με τον Λούις Άρμστρονγκ

Λέγεται πως ο Σαν αρνήθηκε να δώσει πληροφορίες στο FBI για τον Gallo και καταδικάστηκε σε δύο χρόνια φυλάκιση.
Βγαίνοντας από τη φυλακή δυσκολεύτηκε να σταθεί ξανά στα πόδια του γιατί χρωστούσε πολλά χρήματα στη μαφία.
Στην Ελλάδα έκανε ξανά δύο εμφανίσεις τη δεκαετία του ’70 στο Παναθηναϊκό στάδιο.Τα τελευταία χρόνια της ζωής του μετακόμισε στη Βουδαπέστη και χάρη στις επαφές του από το Ισραήλ έπιασε δουλειά στο νυχτερινό κέντρο «Καζαμπλάνκα», το οποίο ανήκε σε έναν Ισραηλινό επιχειρηματία.
Λίγες μέρες πριν από τον θάνατό του άγνωστοι άντρες του έσπασαν τα χέρια.
Το 1992 βρέθηκε νεκρός στο νοσοκομείο. Υπήρξαν φήμες ότι τον έπνιξαν, ενώ σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή έπαθε καρδιακή προσβολή.
Η αιτία θανάτου δεν είναι ξεκάθαρη.

Ο Aris San με τον Άντονι Κουίν
Ο Aris San με τον Άντονι Κουίν

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Aris San ήταν εξαίρετος κιθαρίστας και μέχρι σήμερα θεωρείται από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες που εμφανίστηκαν στις νυχτερινές πίστες του Ισραήλ.

Ακούστε ένα από τα καλύτερα τραγούδια του «Boumpam», το οποίο είναι βασισμένο στο τραγούδι «Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα» του Πάνου Γαβαλά

Varkarides_Pireas-700x475ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Όταν ο Antonio Vargas Heredia έγινε ο «Αντώνης ο βαρκάρης». Η δικαστική περιπέτεια του τραγουδιού που είπαν ο Μάρκος Βαμβακάρης και ο Στέλιος Καζαντζίδης

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here