Τετάρτη, 21 Οκτώβριος 2020
Αρχική ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε δύο μέρες οι υπογραφές για τον EastMed. Τι προβλέπει η συμφωνία για τον αγωγό που έχει κάνει έξαλλο τον Ερντογάν

Την Διακρατική Συμφωνία υπογράφουν στην Αθήνα οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Ισραήλ και ο πρόεδρος της Κύπρου.

Την δεύτερη μέρα του νέου χρόνου, θα υπογραφεί στην Αθήνα η Διακρατική Συμφωνία από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπένιαμιν Νετανιάχου και τον πρόεδρο της Κύπρου, Νίκο Αναστασιάδη για τον ενεργειακό αγωγό EastMed. Η Συμφωνία θα ολοκληρωθεί και με την υπογραφή της απο την Ιταλία.

Χατζηδάκης: Σχέδιο ειρήνης ο EastMed

Ο EastMed «προάγει τη συνεργασία σε ενεργειακό επίπεδο διαφόρων χωρών της ευρύτερης περιοχής», και με την υπογραφεί με για τον αγωγό, οι εμπλεκόμενες χώρες χτίσουν «ένα συνασπισμό νομιμότητας και υπεράσπισης του διεθνούς δικαίου» τόνισε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης.

«Εμείς λέμε ότι ο αγωγός αυτός είναι ένας αγωγός, που προάγει τη συνεργασία σε ενεργειακό επίπεδο διαφόρων χωρών της ευρύτερης περιοχής και αυτό είναι αλήθεια. Ο Ερντογάν είχε βγει και είπε ότι αυτός ο αγωγός, δεν μπορεί να γίνει γιατί περνάει μέσα από τα δικά μας χωράφια. Αυτό δεν ισχύει και βάση των κανόνων του διεθνούς δικαίου. Η υπογραφή αυτή είναι μια απόδειξη ότι οι εμπλεκόμενες χώρες, προχωρούν μπροστά με αποφασιστικότητα χτίζοντας ένα συνασπισμό νομιμότητας και υπεράσπισης του διεθνούς δικαίου», τόνισε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα.

Προσύμφωνο ΔΕΠΑ- Energean

Πριν από την υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας για τον EastMed, την ίδια μέρα, θα υπογραφεί το Προσύμφωνο Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil&Gas.

Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ σημαντική, επισημαίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή της πρώτης εμπορικής συμφωνίας που θα δεσμεύει ποσότητες φυσικού αερίου για την υλοποίηση του αγωγού EastMed. Η ΔΕΠΑ θα μπορεί να αγοράζει ποσότητες φυσικού αερίου από την Energean Oil&Gas, που δραστηριοποιείται στο Ισραήλ. Αυτές οι ποσότητες ανέρχονται περίπου στο 20% της αρχικής δυναμικότητας του δικτύου και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη των ισραηλινών αποθεμάτων φυσικού αερίου που βρίσκονται ή θα εντοπισθούν στην ΑΟΖ του Ισραήλ.

«Αυτή η συμφωνία αποτελεί απάντηση σε όσους θεωρούν το σχέδιοτου EastMed αισιόδοξο, καθώς δίνεται η προοπτική τηςεμπορικής υπόστασης και οικονομικής βιωσιμότητας στον αγωγό», τονίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

1.872 χλμ. και 5,2 δισ. ευρώ

Το αγωγός EastMed αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της νοτιοανατολικής Μεσογείου, με το ευρωπαϊκό σύστημα φυσικού αερίου, μέσω της Ελλάδας. Θα έχει μήκος 1.872 χιλιόμετρα, από τα οποία περίπου τα 1.335 χλμ. θα είναι υποθαλάσσιο τμήμα, ενώ ο προϋπολογισμός είναι 5,2 δισ. ευρώ.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του EastMed
Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ευρώ.
Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:

  • 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
  • 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
  • 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
  • 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
  • 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
  • 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεση του EastMed με τον υποθαλάσσιο αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ. περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0,9 δισ. ευρώ. Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.

Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. δολάρια. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου, αναφέρει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Υπενθυμίζεται ότι το Δεκέμβριο του 2018 ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας για τη σύναψη Διακυβερνητικής Συμφωνίας (IGA) για την υποστήριξη της υλοποίησης του έργου. Το κείμενο έλαβε τη σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Φεβρουάριο του 2019. To θέμα του East Med συζητήθηκε όλους τους τελευταίους μήνες μεταξύ των υπουργών Ενέργειας, της Ελλάδας, Κωστή Χατζηδάκη, του Ισραήλ, Γιουβάλ Στέινιτζ και της Κύπρου, Γιώργου Λακκοτρύπη. Ιδιαίτερα το ζήτημα συζητήθηκε στα τέλη Ιουλίου του 2019, στο Κάιρο, στο πλαίσιο του East Med Gas Forum, στις 7 Αυγούστου στη τριμερή συνάντηση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, παρουσία των ΗΠΑ στην Αθήνα, αλλά και στη διμερή συνάντηση μεταξύ των Κωστή Χατζηδάκη και Γιουβάλ Στέινιτζ στις 10 Δεκεμβρίου 2019 στη Μαδρίτη. Σημειώνεται ότι λίγες ημέρες πριν αυτήν τη συνάντηση είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις Ερντογάν με τις οποίες αμφισβητούσε το δικαίωμα των χωρών να προχωρήσουν στην κατασκευή του αγωγού. Στη συνέχεια υπήρξαν συνεννοήσεις μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη, του Μπενιαμίν Νετανιάχου και του Νίκου Αναστασιάδη και τελικώς αποφασίσθηκε η υπογραφή της συμφωνίας στις 2 Ιανουαρίου του 2020 στην Αθήνα.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here