Σε μία δημοπρασία που διήρκησε μόλις 19 λεπτά, πωλήθηκε ο πίνακας που φέρεται να ζωγραφίστηκε από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι, «Σωτήρας του Κόσμου» (Salvator Mundi).

Ο αναγεννησιακός πίνακας, που χρονολογείται γύρω στο 1500 πωλήθηκε έναντι του ποσού των 450 εκατομμυρίων δολαρίων, έσπασε κάθε ρεκόρ σε δημοπρασία έργου τέχνης και θεωρείται το «Άγιο Δισκοπότηρο» της ζωγραφικής.

Η οδύσσεια του πίνακα

Βάσει των εμπειρογνωμόνων που τον έχουν εξετάσει, ο «Σωτήρας του κόσμου», χρονολογείται γύρω στο 1500. Ο πίνακας πιθανότατα φιλοτεχνήθηκε για τον βασιλιά της Γαλλίας, Λουδοβίκου ΙΒ και της συζύγου του Άννα της Βρετάνης μετά την κατάκτηση του Μιλάνου και της Γένοβας το 1499.
Ο πίνακας έφτασε μέχρι την Αγγλία όταν βασίλισσα Ενριέτα Μαρία το έφερε μαζί της στην Αγγλία όταν νυμφεύθηκε τον Βασιλιά Κάρολο τον Α’ το 1625 και παρέμεινε στις βασιλικές οικογένειες μέχρι το 1763.

epa06332026 Christie’s Old Master specialists take bids on the phone for the painting ‘Salvator Mundi’ by Leonardo da Vinci, circa 1500, at Christie’s auction house in New York, New York, USA, 15 November 2017. The final hammer bid for the work was 400 million US dollars, with fees bringing the full price up to 450.3 million US dollars. EPA/PETER FOLEY

Από το 1763 και για περίπου δύο αιώνες, ο πίνακας θεωρείτο χαμένος, όταν εμφανίστηκε ξανά ως τμήμα της συλλογής του Σερ Φρέντερικ Κουκ και πωλήθηκε σε αγορά τέχνης, το 1958 για μόνο 45 στερλίνες αφού αμφισβητείτο έντονα η αυθεντικότητά του.
Εμφανίστηκε ξανά το 2005, όταν πέρασε στα χέρια του Αμερικανού Alexander Parish, σε δημοπρασία της Νέας Υόρκης όπου τον αγόρασε έναντι του ποσού των 10.000 δολαρίων.

Η αμφισβήτηση και ο «χίπης Ιησούς»

Μέχρι σήμερα, που ο πίνακας έχει πωληθεί έναντι του αστρονομικού ποσού των 450 εκατομμυρίων δολαρίων, κάποιοι αμφισβητούν την αυθεντικότητά του.
Το 2011 ο ιστορικός τέχνης, Pietro Marani είχε δηλώσει στη Daily Mail «Μας δόθηκε μόλις μία μέρα για να το εξετάσουμε και ειλικρινά δεν χρειαζόμασταν περισσότερο χρόνο. Ήμασταν σίγουροι αμέσως ότι ήταν ένα έργο φτιαγμένο από τα χέρια του Ντα Βίντσι», ωστόσο πολλοί είναι οι κριτικοί και ιστορικοί τέχνης που θεωρούν πως το έργο δεν ανήκει στον ίδιο τον ζωγράφο αλλά πιθανώς σε κάποιον μαθητή του.
Βέβαια, υπάρχουν κι εκείνοι που δεν ενθουσιάστηκαν τόσο, από το «άγιο δισκοπότηρο της ζωγραφικής», όπως το ARTnews το οποίο χαρακτήρισε τον πίνακα «σαράβαλο, σκοτεινό και θολό», ενώ ο κριτικός τέχνης του Guardian, Adrian Searle, χαρακτήρισε τον Ιησού του πίνακα «χίπη με χαμένο βλέμμα που μόλις κάπνισε χασίς […] Απλώς φανταστείτε ότι ανάμεσα στα υψωμένα δάχτυλα βρίσκεται ένας μπάφος. Δεν μπορείς να πας πολύ μακριά από τη στιγμή που θα φτιάξεις αυτή την εικόνα στο μυαλό σου».

Ο πίνακας έκανε στάση στη Λεμεσό

Μετά τον Alexander Parish, ο πίνακας πέρασε στα χέρια του Yves Bouvier, τον βασιλιά των εμπόρων έργων τέχνης για περίπου 80 εκ. δολάρια το 2013.
Μέσα στον ίδιο χρόνο, τον πούλησε για 127,5 εκ. δολάρια στον δισεκατομμυριούχο, Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, ο οποίος τον φύλαγε στη Λεμεσό όπου ζει μέχρι που τον έδωσε για δημοπρασία στον οίκο Christie’s.

Ο Ρώσος μεγιστάνας, Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here