Το μαντείο των Δελφών δεν ήταν ξακουστό μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον, τότε γνωστό, κόσμο. Απόδειξη αποτελούν τα δεκάδες αναθήματα που έστελναν οι βασιλιάδες της Ανατολής για να πάρουν χρησμό από την Πυθία. Τα πανάκριβα αντικείμενα είναι γνωστά μέσα από περιγραφές του Ηροδότου και χάρη σε μια σπουδαία ανακάλυψη, που έγινε τον περασμένο αιώνα από Γάλλους αρχαιολόγους.
«Δεσπότης Θηρών», άγαλμα που, πιθανόν, παρίστανε τον Απόλλωνα να δαμάζει άγριο ζώο. Δείγμα τέχνης της Μικράς Ασίας που φιλοτεχνήθηκε από Έλληνα καλλιτέχνη τον 7ο αιώνα π.Χ.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, οι βασιλιάδες της Μικράς Ασίας έστελναν δώρα στον ναό του Απόλλωνα με σκοπό να συμβουλευθούν την Πυθία σχετικά με τη διακυβέρνηση τους κράτους, την έκβαση κάποιου πολέμου και τις πολιτικές που έπρεπε να ακολουθήσουν.
Ο πρώτος από τους «βαρβάρους» που έστειλε δώρο στον Θεό Απόλλωνα – έναν θρόνο – ήταν ο Μίδας, ο βασιλιάς της Φρυγίας.
Ο πρώτος Βασιλιάς της Λυδίας, Γύγης έστειλε έξι χρυσούς κρατήρες, ενώ ο μεγαλύτερος δωρητής ήταν ο Κροίσος, τελευταίος βασιλιάς της Λυδίας.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, ο Κροίσος είχε στείλει αντιπροσωπείες σε όλα τα γνωστά μαντεία για να διαπιστώσει ποιο κάνει τις πιο σωστές προβλέψεις.
Όταν επέστρεψαν, διαπίστωσε ότι μόνο η Πυθία είχε δώσει σωστή απάντηση σχετικά με τον ίδιο και διέταξε τους τεχνίτες του να κατασκευάσουν χρυσά αντικείμενα, προκειμένου να τα στείλει στους Δελφούς.

Ανάμεσα τους ήταν τέσσερις ασημένιοι πίθοι, δύο περιρραντήρια από πολύτιμα μέταλλα, το άγαλμα γυναίκας από χρυσάφι και δύο κρατήρες, ένας χρυσός και ένας αργυρός, οι οποίοι κοσμούσαν την είσοδο του ναού του Απόλλωνα.
Ως μεγαλοπρεπέστερο δώρο θεωρήθηκε το χρυσό λιοντάρι, που ζύγιζε περίπου 250 κιλά και ήταν τοποθετημένο σε βάθρο το οποίο αποτελείτο από 117 πλίνθους.
Ο Ηρόδοτος ανέφερε ότι τα αναθήματα μεταφέρθηκαν από τους ιερείς στον θησαυρό των Κορινθίων, ύστερα από μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε στο ιερό όπου φυλάσσονταν.
Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, τα αφιερώματα των Μικρασιατών ηγετών δεν ήταν μόνο όσα περιέγραφαν οι αρχαίοι συγγραφείς.

Η ανασκαφή του 1939

Λίγους μήνες πριν από το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι Γάλλοι αρχαιολόγοι συνέχιζαν τις ανασκαφές στο μαντείο των Δελφών.
Κάποια στιγμή, αποφάσισαν να αφαιρέσουν τις πλάκες από δρόμο που περνούσε ανάμεσα στα μνημεία, που είχε κατασκευαστεί τα πρωτοβυζαντινά χρόνια.

Γυναικείο κεφάλι, πιθανόν, της Άρτεμης. Έργο ιωνικού, μάλλον σαμιακού εργαστηρίου 6ου αιώνα π.Χ.

Όταν έφτασαν ανάμεσα στον θησαυρό των Κορινθίων και τη στοά των Αθηναίων, ανακάλυψαν δύο μεγάλους αποθέτες, που περιείχαν 2.000 οστέινα θραύσματα του 8ου- 5ου αιώνα π.Χ.
Επρόκειτο για φθαρμένα αναθήματα, τα οποία είχαν καταστραφεί.

Κεφάλη χρυσελεφάντινου αγάλματος του Απόλλωνα

Οι ιερείς τα έθαψαν με προσοχή, προκειμένου να μην βγουν έξω από τον ιερό χώρο και παρέμειναν κάτω από τη γη για πολλούς αιώνες.

Θραύσματα των δύο αποθετών της ιεράς οδού

Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια, προκειμένου τα θραύσματα να συγκολληθούν και να αποκατασταθούν.
Σήμερα, εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Δελφών.
Μεταξύ άλλων, είναι άγαλμα του θεού Απόλλωνα, υπολείμματα χρυσελεφάντινων αγαλμάτων, παραστάσεις πολεμιστών και με μυθολογικά θέματα.

Μια από τις πιο εντυπωσιακές παραστάσεις είναι η ανάγλυφη παράσταση για την Αργοναυτική εκστρατεία, που απεικονίζει τις Βορεάδες να κυνηγούν τις Άρπυιες. Η παράσταση ανασυγκροτήθηκε από 40 θραύσματα.

Πρόκειται για σκηνή της Αργοναυτικής εκστρατείας. Ανάγλυφη παράσταση από ελεφαντοστό, η οποία προέρχεται από επένδυση ξύλινου κιβωτίου ή θρόνου. Απεικονίζονται οι δύο Βορεάδες ενώ κυνηγούν τις Άρπυιες. Η μία κρατά την τροφή που έχει αρπάξει από τον Φινέα. Την τραβάει από τα μαλλιά ένας από τους διώκτες της. 570 π.Χ.

Ο Ιάσονας με τους συντρόφους του αποβιβάστηκαν σε ακτή της Θράκης, στην οποία βασίλευε ο Φινέας, που είχε τυφλωθεί από τους  θεούς και δεν μπορούσε να χαρεί το φαγητό του, καθώς δύο θηλυκά τέρατα, οι Άρπυιες, άρπαζαν το φαγητό του.
Τότε, δύο σύντροφοι του Ιάσονα, γιοι του Βορέα, που ήταν επίσης φτερωτοί, τις κυνήγησαν και τον βοήθησαν να έχει ξανά τροφή.

Δύο πολεμιστές μπροστά από το άρμα τους. Ο ένας προσπαθεί να φορέσει το κράνος του και ο άλλος παραμερίζει τα μαλλιά του. 570 π.Χ.

Για να τους ανταποδώσει τη χάρη, ο Φινέας τους έδωσε συμβουλές για να περάσουν τις Συμπληγάδες και κατάφερε να φυσήξουν ευνοϊκοί άνεμοι και να συνεχίσουν το ταξίδι τους.
Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, τα περισσότερα ήταν διακοσμητικές επενδύσεις κιβωτίων ή ξύλινων σκευών.
Είναι δείγμα των μεγάλων προσφορών που έφταναν στο μαντείο από όλο τον, τότε γνωστό, κόσμο. Οι άνθρωποι ήθελαν να ευχαριστήσουν τον θεό Απόλλων και να του ζητήσουν τη βοήθειά του.

Οι πληροφορίες και οι φωτογραφίες του Γιάννη Πατρικιανού προέρχονται από τον τόμο που εκδόθηκε με τη χρηματοδότηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση και είναι αφιερωμένος στο αρχαιολογικό μουσείο των Δελφών: «Το αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών» , Ροζίνα Κολώνια, εκδόσεις ΌΛΚΟΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ηνίοχος, το άγαλμα που διασώθηκε μέσα στους αιώνες χάρη σε έναν μεγάλο σεισμό. Έχει 1,80 ύψος και βρέθηκε από Γάλλους αρχαιολόγους θαμμένο στους Δελφούς

 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here