Πολλοί είναι εκείνοι που δηλώνουν ότι δεν θα μπορούσαν να ζήσουν χωρίς μουσική. Άλλοι πάλι, λίγο πιο άτυχοι, βρέθηκαν να πεθαίνουν σε στρατιωτικές επιχειρήσεις, συνήθως των Ηνωμένων Πολιτειών, με… μουσικό «χαλί».

Κομμάτια του Βάγκνερ, των Clash, των Metallica αλλά ακόμα και της Britney Spears έχουν κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί κατά την διάρκεια πολεμικών επιχειρήσεων, βασανιστηρίων ως μέρος της ανακριτικής διαδικασίας, ακόμα και ως μέσο αποτροπής! Αυτά ειναι τα πέντε πιο γνωστά παραδείγματα που συγκέντρωσε ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ WEB.

Βιετνάμ 1955-Βάγκνερ “Ryde of the Valkyries”

Πολλοί είναι εκείνοι που ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με την χρήση της μουσικής στη μάχη, από την ταινία «Αποκάλυψη Τώρα» και την σκηνή με την επίθεση των αμερικανικών ελικοπτέρων σε θέσεις των Βιετκόγκ.

Οι περισσότεροι εκ των θεατών της ταινίας, σίγουρα πίστεψαν πως πρόκειται για μια φανταστική σκηνή και πως δεν υπάρχει περίπτωση να έχει χρησιμοποιηθεί τέτοιου είδους τακτική. Λάθος. Στην πραγματικότητα, η σύνθεση του Ρίτσαρντ Βάγκνερ πράγματι χρησιμοποιήθηκε στις αμερικανικές επιχειρήσεις στο Βιετνάμ.

Μάλιστα στο εγχειρίδιο ψυχολογικών τακτικών των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων, αναφέρεται συγκεκριμένα: «Δυνατή μουσική ή ηχητικά εφέ μπορούν να αποπροσανατολίσουν ή να ενοχλήσουν τον εχθρό. Εκπομπές παρεμβολής παρενοχλούν τις επικοινωνίες του εχθρού, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ώστε να μην αφήσουν τον εχθρό να ξεκουραστεί ή να κοιμηθεί.

Παναμάς 1990-The Class “Ι fought the law”

Το πιο επίλεκτο κομμάτι των αμερικανικών Ειδικών Δυνάμεων «Navy Seals» εισβάλλει στον Παναμά, για να συλλάβει τον μέχρι πρότινος συνεργάτη της CIA, γνωστό έμπορο κοκαϊνης και δικτάτορα του Παναμά, Μανουέλ Νοριέγκα. Επικηρυγμένος αντί 1 εκατομμυρίου και με τις αμερικανικές ειδικές δυνάμεις να έχουν εξαπολύσει ανθρωποκυνηγητό για την σύλληψή του, ο Νοριέγκα βρίσκει καταφύγιο στην έδρα της διπλωματικής αποστολής του Βατικανού στον Παναμά. Οι Αμερικανοί τον βρίσκουν και καθώς δεν μπορούν να εισβάλλουν στον χώρο που βρίσκεται, στήνουν ηχεία τα οποία παίζουν 24 ώρες το 24ωρο δυνατά, ροκ μουσική.
Μεταξύ των κομματιών της λίστας των Αμερικανών και το «I fought the law» των Clash. Άγνωστο παραμένει το αν η συγκεκριμένη τακτική έπαιξε κάποιον ρόλο στην παράδοση του Νοριέγκα, στις 3 Ιανουαρίου του 1990.

Πόλεμος του Κόλπου 1991-The Class “Rock the Casbah”

Φαίνεται πως οι Αμερικανοί περνούσαν μια περίοδο… αγάπης για τους Clash. Έτσι ένα χρόνο μετά το “I fought the law” που έπαιξε για να εκβιάσει την παράδοση Νοριέγκα, οι αμερικανικές δυνάμεις που κατευθύνονται προς το Ιράκ ακούνε το πρώτο τραγούδι της επίσημης κάλυψης της επιχείρησης από το ραδιόφωνο των Ενόπλων Δυνάμεων. Και αυτό είναι το «Rock the Casbah».
Πρόκειται για ένα ακόμη τραγούδι των Class που βγήκε το 1982. Έφτασε στο νούμερο 8 των αμερικανικών charts ενώ αποτελεί ίσως το πιο αναγνωρίσιμο κομμάτι του βρετανικού συγκροτήματος.
Σύμφωνα μάλιστα με τον «αστικό μύθο», ο δημιουργός του κομματιού Τζο Στράμερ έβαλε τα κλάματα όταν έμαθε πως ο τίτλος του τραγουδιού ήταν χαραγμένος στην πρώτη βόμβα που έπεσε κατά την διάρκεια της επιχείρησης «Καταιγίδα της Ερήμου».

Ιράκ 2003-Metallica «Enter Sandman»

Λίγους μήνες μετά την εισβολή των αμερικανικών δυνάμεων στο Ιράκ, ένα ρεπορτάζ του BBC, αναφέρει ότι στην φυλακή του Άμπου Γκράιμπ, όπου κρατούνται αιχμάλωτοι πολέμου, οι φύλακές τους, τους υποβάλλουν σε βασανιστήρια όχι υπό τους ήχους των Metallica. Για την ακρίβεια, οι ίδιοι οι ήχοι των Metallica και πιο συγκεκριμένα του γνωστού κομματιού τους «Enter Sandman» είναι… το ίδιο το βασανιστήριο.
Όχι βέβαια επειδή το κομμάτι δεν είναι μελωδικό, ή οτιδήποτε τέτοιο αλλά για να τους κρατήσουν ξύπνιους και να τους προσβάλλουν τον πολιτισμό, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το BBC.
Αξιωματικός του αμερικανικού στρατού, αναφέρει για την συγκεκριμένη τακτική: «Αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν ξανακούσει heavy metal. Δεν το αντέχουν. Αν τους παίξεις για 24 ώρες κάτι τέτοιο, το εγκεφαλικές και σωματικές τους λειτουργίες αρχίζουν να ατονούν, η σκέψη σου γίνεται αργή και η θέλησή σου σπάει. Τότε είναι που μπαίνουμε και τους μιλάμε εμείς…»

Σομαλία 2013-Μπρίτνεϊ Σπίαρς “Oops I did it Again”

Η εν λόγω ιστορία είναι τόσο παράξενη που δύσκολα γίνεται πιστευτή. Σύμφωνα πάντως με τον Guardian της 29 Οκτωβρίου του 2013, το Βρετανικό Ναυτικό χρησιμοποιεί κομμάτια της Britney Spears, ώστε να… φοβίσει τους Σομαλούς πιρατές. Πιο συγκεκριμένα το ρεπορτάζ αναφέρει: «Τα κομμάτια της Μπρίτνεϊ «Oops! I did it again» και «Baby one more time», χρησιμοποιούνται από αξιωματικούς του βρετανικού Ναυτικού σε μια προσπάθεια να φοβίσουν τους πειρατές στις ανατολικές ακτές της Αφρικής.

Προφανώς τίποτα άλλο –ούτε όπλα, ούτε άλλα μέσα- είναι τόσο εκφοβιστικά όσο η φωνή της κ. Σπίαρς να λέει «Ooh baby baby». Τα τραγούδια της επιλέχθηκαν από την ομάδα ασφαλείας με την σκέψη πως αυτά θα σιχαίνονται περισσότερο οι πειρατές. Αυτοί οι τύποι δεν θα μπορούσαν να αντέξουν την δυτική κουλτούρα ή μουσική, κάνοντας έτσι τα κομμάτια της Μπρίτνεϊ ιδανικά.»

Σε κάθε περίπτωση το αποτρεπτικό για τους πειρατές δεν φαίνεται να είναι η ίδια η επιλογή κομματιών αλλά η έντασή τους, καθώς όπως αναφέρει το Der Spiegel  «…πρόκειται για ένα ηχείο που αναπτύχθηκε από το Πεντάγωνο. Το συγκεκριμένο όπλο αποτελείται από ένα μικρό πιάτο το οποίο παράγει διαολεμένα δυνατό ήχο που μπορεί να χαρακτηριστεί εκκωφαντικός όχι όμως δολοφονικός».

Αναφερόμενο μάλιστα σε μια από τις επιθέσεις που αποτράπηκαν λέει χαρακτηριστικά: «Είναι πιθανό να προκλήθηκε (στους πειρατές) μόνιμο πρόβλημα ακοής, όμως στην χειρότερη των περιπτώσεων θα είχαν έναν απίστευτο πονοκέφαλο και πόνο στα αυτιά που από κάποιο σημείο και έπειτα δεν τους έδινε τη δυνατότητα ούτε να ακούσουν, ούτε να δουν».

Πηγή: Το Ποντίκι

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here