Αιφνιδίασε τους Αθηναίους το προεδρικό ζευγάρι της Γαλλίας που αψήφησε τα μέτρα ασφαλείας και έκανε έναν περίπατο στον πλέον εμπορικό δρόμο της Αθήνας, την οδό Ερμού, λίγο πριν αποχωρήσει από τη χώρα μας.

Μετά την επίσκεψη στο Γαλλικό Ινστιτούτο, ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, και η σύζυγός του, Μπριζίτ, κατευθύνθηκαν πεζοί στο Σύνταγμα. Πρόσχαροι και φιλικοί, χαιρέτησαν τους περαστικούς και δεν δίστασαν να ποζάρουν για μία selfie μαζί με Αθηναίους που ξαφνιάστηκαν.
Οι φωτογραφικές μηχανές «πήραν φωτιά» όταν το ζευγάρι στάθηκε μπροστά σε μια λατέρνα που έπαιζε έναν μελωδικό σκοπό.

Η Λατέρνα και οι χειραψίες

Ο λατερνατζής ονομάζεται Γιώργος Κιζιλής και είναι 55 ετών. Εργάζεται ως πλανόδιος μουσικός στο κέντρο της Αθήνας με την λατέρνα που αποτελεί οικογενειακό κειμήλιο και είχε την τύχη να διασωθεί μέχρι τις ημέρες μας. Η λατέρνα είναι κατασκευασμένη το 1894 δηλαδή την επομένη χρονιά από την χρεωκοπία της Ελλάδας επί Χαρίλαου Τρικούπη. Οι δανειστές τότε και κυρίως οι Γερμανοί, ζητούσαν να πάρουν τον οικονομικό και στην ουσία πολιτικό έλεγχο της χώρας, αλλά ο Τρικούπης δεν υποχωρούσε και ζητούσε διαπραγματεύσεις.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης διαπραγματεύεται σκληρά με την τρόικα. Μόνο για την πληρωμή τόκων ζητούσαν να εισπράττουν 15 εκατομμύρια χρυσά φράγκα κάθε χρόνο, φτάνοντας στο σημείο σε 50 χρόνια να έχουν εισπράξει 750 εκατομμύρια χρυσά φράγκα μόνο για τους τόκους. Το πραγματικό κεφάλαιο των δανείων ήταν σημαντικά μικρότερο από 500 εκατομμύρια δραχμές…

Έτσι το 1894 έφτασε στην Ελλάδα η «τρόικα του 19ου αιώνα»: ο γερμανός Μαξ Σταίβη ή Στάεβι (Max Staevie), ο Άγγλος σερ Μόνστουαρτ Γκραντ Νταφ (sir Monstuart Grant Duff) και ο Γάλλος Τζ. Ορστεΐν (J. Ornstein). Ζητούσαν τα φορολογικά και τα άλλα έσοδα του κράτους να εισπράτονται κατευθείαν από αυτούς, χωρίς να παρεμβαίνει η ελληνική κυβέρνηση.  Απαιτούσαν να τους παραχωρηθούν τα ακαθάριστα έσοδα από τα κρατικά μονοπώλια, όπως του καπνού, του αλατιού, του πετρελαίου, των σιγαρόχαρτων, των σπίρτων, των παιγνιόχαρτων. Επίσης αξίωναν να μην υπάρχει ανώτατο πλαφόν για τον τόκο που θα πλήρωνε η Ελλάδα. Μετά από αρκετές εβδομάδες σκληρών συζητήσεων, ο Τρικούπης και οι τρεις ξένοι αντιπρόσωποι κατέληξαν σε έναν συμβιβασμό που έμοιαζε ευνοϊκός για την Ελλάδα.
Η συμφωνία προέβλεπε, μεταξύ άλλων, τον ορισμό των τόκων σε 32%, την απόσβεση του χρέους σε διάστημα 50 ετών και την παραχώρηση των εσόδων του κράτους από το χαρτόσημο και το φόρο καπνού,  ως εγγύηση που θα διαχειριζόταν η Εταιρεία των Μονοπωλίων.

Η λατέρνα που τράβηξε την προσοχή του γαλλικού προεδρικού ζεύγους φτιάχτηκε λίγο μετά την χρεοκοπία του ελληνικού κράτους, την χρονιά που ο Τρικούπης διακανόνισε το χρέος με ευνοϊκούς όρους για την Ελλάδα.

Τα όσα ακολούθησαν την πτώχευση αποτελούν τον επίλογο της κυριαρχίας του Χαριλάου Τρικούπη. Στα τέλη του 1894 η κατάληξη της πολιτικής του καριέρας του ίδιου του Τρικούπη είχε προδιαγραφεί. Οι πάντες είχαν συνασπιστεί εναντίον του. Η αντιπολίτευση θεωρούσε πως ήταν η κατάλληλη ώρα να ενταφιάσει πολιτικά τον μεγάλο αντίπαλο και με συμπαραστάτη το παλάτι που κρατούσε φιλογερμανική στάση τον εξανάγκασαν σε παραίτηση.

Οι πτήσεις drone γίνονται με την υποστήριξη του κορυφαίου στο είδος καταστήματος myhelis που δημιούργησε την πρώτη Σχολή  εκπαίδευσης Drone pilot school   

Στις εκλογές της 16ης Απριλίου 1895 απέτυχε να εκλεγεί ακόμα και βουλευτής Μεσολογγίου. Έχασε την έδρα για τέσσερις ψήφους από τον άσημο Γουλιμή. Αποχώρησε από την πολιτική πικραμένος λέγοντας την περιφήμη φράση: «Ανθ’ ημών Γουλιμής… Καληνύχτα σας!». Ο Χαρίλαος Τρικούπης άφησε την τελευταία του πνοή ένα χρόνο μετά στις Κάννες στις 30 Μαρτίου 1896, την ώρα που η Αθήνα φιλοξενούσε τους Α’ Ολυμπιακούς Αγώνες.

Δείτε τον Γιώργο Κιζιλή να παίζει με την ιστορική λατέρνα του μπροστά από την Ακρόπολη σε ένα μαγευτικό βίντεο του συνεργάτη μας Updrones:

Με πληροφορίες:
Γιώργος Ρωμαίος, «Η Ελλάδα των Δανείων και των Χρεωκοπιών», Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ (2012) και
«Από το 1894 η Γερμανία ζητούσε τον έλεγχο της Ελλάδας, λόγω δανείων», του Αλέκου Α. Ανδρικάκη, Candia News

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here